TEMAT:
MÓJ KOCHANY TATUŚ.
Zajęcia
1. Mój kochany tatuś – rozmowa na temat wiersza B. Kosmowskiej Dzień
Taty, połączona z wykonywaniem plakatu.
Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozwiązanie
zagadki obrazkowej.
Obrazek
przedstawiający postać mężczyzny.
Rodzic
odsłania obrazek przedstawiający postać mężczyzny. Pyta dzieci: Kto jest
przedstawiony na obrazku? Następnie prosi dzieci o opisanie wyglądu mężczyzny.
Pyta, czy w ich rodzinach są mężczyźni. Dzieci swobodnie wypowiadają się na
zadany temat. Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza.
–
Dziś Dzień Taty – mówi mama.
–
Czy pomysły jakieś macie?
Nie
wypada, abym sama
wyprawiała
święto tacie…
Krzyś
uśmiecha się do mamy.
–
Mamy z Anią świetne plany!
Po
śniadaniu, na trzepaku,
będzie
popis akrobatów.
Potem
– wyścig rowerami!
My,
niestety, go przegramy.
Dla
zwycięzcy są nagrody
–
choćby Ani pokaz mody.
No
i zanim tata zaśnie,
poczytamy
tacie baśnie…
Krzyś i
Ania są szczęśliwi.
– To się
dzisiaj tatuś zdziwi!
Tylko
mama zamyślona,
trochę
smutna, jak nie ona…
Wreszcie
wzdycha głośno na to:
–
Też bym chciała dziś być… tatą!
Rozmowa na temat wiersza.
pytamy dzieci: O jakim święcie mówiła mama
z wiersza? O co prosiła mama swoje dzieci? Jakie pomysły na wyprawienie święta
tacie miał Krzyś? Co dzieci chciały zrobić wspólnie? Dlaczego na koniec mama
posmutniała i zamyśliła się?
pytamy
dzieci dalej: Kiedy obchodzimy święto taty?
Rozpoznawanie osób przedstawionych
na obrazkach. Rozmowa na temat roli ojca w rodzinie.
Obrazki
przedstawiające mężczyzn w różnym wieku.
Rodzic pyta
dzieci, jak nazywamy mężczyzn w różnym wieku, którzy wchodzą w skład naszych
rodzin. Dzieci określają pokrewieństwo pomiędzy członkami rodziny. W razie
potrzeby rodzic wyklaskując, wymienia poszczególne sylaby: syn, ta-ta,
wu-jek, dzia-dek, pra-dzia-dek. Dzieci łączą sylaby w słowa.
prosimy
o wskazanie postaci, która jest w wieku ich taty i pyta: Za co kochamy tatę?
Jak możemy okazać tacie swoją miłość? Co tata robi w domu? W czym możemy pomóc
tacie? Jak wyglądają wasi tatusiowie? Czy każdy tatuś musi być taki sam? Czy ważny
jest wygląd tatusia, czy to, że jest dla was dobry i was kocha? Dzieci
wypowiadają się swobodnie.
Praca plastyczna: spróbujcie
narysować portret waszego taty.
Zabawa w przeciwieństwa. Wzbogacanie słownictwa.
zadajemy
dzieciom szczegółowe pytania na temat zewnętrznego wyglądu człowieka, np:
–
Jakiego wzrostu może być człowiek? (Niskiego, średniego, wysokiego).
–
Jak nazywamy ludzi mających dany kolor włosów? (Blondyn, brunet, szatyn,
rudy).
–
Jakiej długości mogą być włosy? (Długie, krótkie; można nie mieć włosów
– być łysym).
–
Jaką można mieć fryzurę? (Włosy proste, kręcone).
Następnie
proponujemy zabawę w dobieranie słów o przeciwnym znaczeniu do słów przez nią
wypowiadanych, np.:
wysoki
– niski
długi
– krótki
proste
–
kręcone.
Karty pracy, cz. 5, nr
46–47
Karta pracy, cz. 5, nr
48
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz