wtorek, 26 maja 2020

DZIEŃ 43


TEMAT: MÓJ KOCHANY TATUŚ.

Zajęcia 1. Mój kochany tatuś – rozmowa na temat wiersza B. Kosmowskiej Dzień Taty, połączo­na z wykonywaniem plakatu.

Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozwiązanie zagadki obrazkowej.
Obrazek przedstawiający postać mężczyzny.
Rodzic odsłania obrazek przedstawiający postać mężczyzny. Pyta dzieci: Kto jest przedstawiony na obraz­ku? Następnie prosi dzieci o opisanie wyglądu mężczyzny. Pyta, czy w ich rodzinach są mężczyźni. Dzieci swobodnie wypowiadają się na zadany temat. Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza.

Dziś Dzień Taty – mówi mama.
– Czy pomysły jakieś macie?
Nie wypada, abym sama
wyprawiała święto tacie…
Krzyś uśmiecha się do mamy.
– Mamy z Anią świetne plany!
Po śniadaniu, na trzepaku,
będzie popis akrobatów.
Potem – wyścig rowerami!
My, niestety, go przegramy.
Dla zwycięzcy są nagrody
– choćby Ani pokaz mody.
No i zanim tata zaśnie,
poczytamy tacie baśnie…
Krzyś i Ania są szczęśliwi.
– To się dzisiaj tatuś zdziwi!
Tylko mama zamyślona,
trochę smutna, jak nie ona…
Wreszcie wzdycha głośno na to:
– Też bym chciała dziś być… tatą!


Rozmowa na temat wiersza.
 pytamy dzieci: O jakim święcie mówiła mama z wiersza? O co prosiła mama swoje dzieci? Jakie pomysły na wyprawienie święta tacie miał Krzyś? Co dzieci chciały zrobić wspólnie? Dlaczego na koniec mama posmutniała i zamyśliła się?
pytamy dzieci dalej: Kiedy obchodzimy święto taty?


Rozpoznawanie osób przedstawionych na obrazkach. Rozmowa na temat roli ojca w rodzinie.
Obrazki przedstawiające mężczyzn w różnym wieku.
Rodzic pyta dzieci, jak nazywamy mężczyzn w różnym wieku, którzy wchodzą w skład naszych rodzin. Dzieci określają pokrewieństwo pomiędzy członkami rodziny. W razie potrzeby rodzic wyklaskując, wy­mienia poszczególne sylaby: syn, ta-ta, wu-jek, dzia-dek, pra-dzia-dek. Dzieci łączą sylaby w słowa.
prosimy o wskazanie postaci, która jest w wieku ich taty i pyta: Za co kochamy tatę? Jak możemy okazać tacie swoją miłość? Co tata robi w domu? W czym możemy pomóc tacie? Jak wyglądają wasi tatusiowie? Czy każdy tatuś musi być taki sam? Czy ważny jest wygląd tatusia, czy to, że jest dla was dobry i was kocha? Dzieci wypowiadają się swobodnie.

Praca plastyczna: spróbujcie narysować portret waszego taty.

Zabawa w przeciwieństwa. Wzbogacanie słownictwa.
zadajemy dzieciom szczegółowe pytania na temat zewnętrznego wyglądu człowieka, np:
Jakiego wzrostu może być człowiek? (Niskiego, średniego, wysokiego).
Jak nazywamy ludzi mających dany kolor włosów? (Blondyn, brunet, szatyn, rudy).
Jakiej długości mogą być włosy? (Długie, krótkie; można nie mieć włosów – być łysym).
Jaką można mieć fryzurę? (Włosy proste, kręcone).
Następnie proponujemy zabawę w dobieranie słów o przeciwnym znaczeniu do słów przez nią wy­powiadanych, np.:
wysoki niski
długi krótki
proste kręcone.

Karty pracy, cz. 5, nr 46–47
Karta pracy, cz. 5, nr 48

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz