TEMAT:
MIESZKAŃCY ŁĄKI
Karta pracy, cz. 5, nr 35
Małe
owady i duże owady – słuchanie opowiadania
M. Strękowskiej-Zaremby Barwy ochronne.
Książka (s. 74–77) dla każdego
dziecka.
Dzieci przyglądają się
ilustracjom w książce i słuchają opowiadania.
Mała,
zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała
się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od
kwiatów rosnących w zielonej trawie.
– Jakie one
piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.
Postanowiła
podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę,
rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który
na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani
czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż
doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby
się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i
na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień.
Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka.
Zadarła
zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad
łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal
podziwiać kolorowe motyle.
Ale gdzie się
one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz
zniknęły. Jak to możliwe?
– Uważaj,
nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.
– Przepraszam.
Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w
pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.
– Bociana na
szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić
ptaki, które na nie polują.
– Naprawdę? –
żabka nie mogła się nadziwić.
Rzeczywiście,
pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak
kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle
poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi
barwami.
– Są kolorowe
jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też
chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.
– Lepiej nie.
Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest
bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.
– Naprawdę? –
żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony
pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z
oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.
– Teraz żaden
bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.
– Nie zobaczy,
chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy,
dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.
–
Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to
naturalne, że wciąż się dziwiła.
Rozmowa
na temat opowiadania. Książka (s. 74–77) dla każdego dziecka.
Dzieci
przyglądają się obrazkom w książce i opowiadają o łące w maju. Wymieniają nazwy
kwiatów i zwierząt, które występują na łące. Odpowiadają na pytanie: Dlaczego
motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone? Jakie znacie jeszcze inne
zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany (dostosowane)
do środowiska, w którym żyją? Czytają tekst umieszczony pod obrazkami
Utrwalanie
pojęcia owady.
Zdjęcia, np. mrówek, biedronek,
koników polnych, pszczół, ważek, patyczaków, kartonik z napisem owady.
Pytamy: Jak można jednym
słowem nazwać przedstawione na zdjęciach zwierzęta? Pokazuje kartonik, na
którym widnieje nazwa owady.).
CIEKAWOSTKA :
Owady to najliczniejsza grupa zwierząt. Bardzo różnią się od siebie wyglądem i
wielkością, ale mają także cechy wspólne. Prawie wszystkie posiadają dwie pary
skrzydeł. Jedynym wyjątkiem jest mucha, która ma jedną parę skrzydeł. Owady
odgrywają w przyrodzie istotną rolę. Zapylają rośliny, oczyszczają glebę z różnych
martwych organizmów, produkują np. miód. Wśród owadów są także szkodniki, które
niszczą lasy, uprawy, zapasy zgromadzone przez ludzi. Często są także
nosicielami różnych chorób.
Karta pracy, cz. 5, nr
36
Ćwiczenie
wyrabiające prawidłową dykcję – Na łące.
Dzieci rytmicznie powtarzają
trudne słowa i zdania proponowane przez rodzica. Zwracają uwagę na dykcję oraz poprawne
akcentowanie.
-Żaby, chrabąszcze mieszkają na łące.
-Mrówki i trzmiele mają na łące pracy bardzo wiele.
-Chrabąszcze fruwają i spacerują. Nisko, wysoko żaby
podskakują.
-Żuki, żuczki spacerują, pożywienia poszukują.
-Szumi trawa na łące, szur, szur wieje wietrzyk i
grzeje słońce.
Malowanie
muzyki – rozwijanie
umiejętności oddawania nastroju muzycznego w pracy malarskiej.
nagranie dowolnej muzyki
klasycznej np.: https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o, dla dziecka:
duży arkusz szarego papieru, farby plakatowe lub pastele, pędzelek, kubeczek,
fartuszek.
Dzieci
słuchają nagrania muzyki klasycznej o wyrazistym charakterze. Rodzic zadaje
pytania dotyczące nastroju, instrumentów, na których jest wykonywany utwór,
skojarzeń związanych z muzyką. Dzieci zajmują miejsca przed dużymi arkuszami
szarego papieru. Farbami plakatowymi lub pastelami starają się zobrazować
muzykę na papierze.
KOCHANI NIE ZAPOMINAJCIE O RUCHU ZAPROŚCIE RODZICÓW DO WSPÓLNYCH ĆWICZEŃ
POZDRAWIAMY 😘
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz