Temat:
Co nam daje las?
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Oglądanie albumów na temat przyrody Polski. Porównywanie wyglądu przyrody w tak zwanym stanie dzikim oraz poddanej działalności człowieka.
- Poznawanie budowy drzewa
Słuchanie
ciekawostek na temat drzewa wybranego gatunku – dębu.
Dęby są
długowieczne. Ludzie chronią stare i okazałe drzewa, zaliczając je do pomników
przyrody. Jednym z najstarszych dębów w Polsce jest dąb Bartek rosnący w
pobliżu Kielc. Wiek tego dębu ocenia się na ponad 600 lat.
N.
wyjaśnia dzieciom powiedzenie Silny jak dąb.
- Co nam daje las – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej Strażnicy przyrody.
Słuchanie
wiersza A. Widzowskiej Strażnicy przyrody.
Kuku,
kuku! – echo niesie.
To
kukułkę słychać w lesie.
–
Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy
sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą
sarny i jeżyki:
–
Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy
lisek wyszedł z norki.
–
Dzieci to są mądre stworki.
O!
Zbierają już butelki
i
zakrętki, i papierki.
Wiedzą,
że ze szkiełka w lesie
straszny
pożar się rozniesie!
Hyc!
Wyskoczył zając Kicek.
–
Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy
maluch las szanuje
i
porządku w nim pilnuje.
Wie,
że drzewo i roślina
oczyszczają
dym z komina.
–
Prawda – szepnął wilczek młody.
–
Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt
nie goni nas z patykiem
i
nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po
mrowiskach też nie skaczą.
Przecież
wtedy mrówki płaczą!
Odezwała
się sarenka:
–
Pamiętają o ziarenkach,
w
zimie dokarmiają ptaki.
Lubią
nas te przedszkolaki!
Cieszmy
się więc do rozpuku
i
śpiewajmy: Kuku, kuku!
- Rozmowa na temat wiersza.
Pytamy
dzieci: Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku? O co kukułka pytała dzieci? Co
mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały
wilczek? Z czego cieszyły się zwierzęta?
Kontynuujemy
rozmowę. Pytamy dzieci: Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w
lesie? Dlaczego trzeba dbać o las? Czym dla zwierząt jest las? Dzieci
wypowiadają się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie. Podsumowujemy rozmowę.
Wyjaśniamy, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy.
Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak
ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie
należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.
- Szukanie
odpowiedzi na pytanie: Za co cenimy las?
Karta
pracy, cz. 4, nr 76
Dzieci:
oglądają
zdjęcia, mówią, za co cenimy las,
słuchają
wypowiedzi 6-latków,
uczą
się z N. rymowanki o zachowaniu w lesie,
słuchają
wypowiedzi 6-latków.
Karta
pracy, cz. 4, nr 76
Dzieci:
rysują
po śladzie nie odrywając kredki od kartki.
- Pytamy dzieci, jak rozumieją powiedzenie Lasy to zielone płuca Ziemi. Przekazuje dzieciom ciekawostki na temat lasów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz