niedziela, 26 kwietnia 2020

DZIEŃ 22


Temat: Co nam daje las?

  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Oglądanie albumów na temat przyrody Polski. Porówny­wanie wyglądu przyrody w tak zwanym stanie dzikim oraz poddanej działalności człowieka.


  • Poznawanie budowy drzewa




Słuchanie ciekawostek na temat drzewa wybranego gatunku – dębu.
Dęby są długowieczne. Ludzie chronią stare i okazałe drzewa, zaliczając je do pomników przyrody. Jednym z najstarszych dębów w Polsce jest dąb Bartek rosnący w pobliżu Kielc. Wiek tego dębu ocenia się na ponad 600 lat.
N. wyjaśnia dzieciom powiedzenie Silny jak dąb.

  • Co nam daje las – rozmowa inspirowana wierszem A. Widzowskiej Strażnicy przyrody.


Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Strażnicy przyrody.
Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!


  • Rozmowa na temat wiersza.

Pytamy dzieci: Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku? O co kukułka pytała dzieci? Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek? Z czego cieszyły się zwierzęta?
Kontynuujemy rozmowę. Pytamy dzieci: Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie? Dlaczego trzeba dbać o las? Czym dla zwierząt jest las? Dzieci wypowiadają się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie. Podsumowujemy rozmowę. Wyjaśniamy, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.

  • Szukanie odpowiedzi na pytanie: Za co cenimy las?


Karta pracy, cz. 4, nr 76
Dzieci:
                        oglądają zdjęcia, mówią, za co cenimy las,
                        słuchają wypowiedzi 6-latków,
                        uczą się z N. rymowanki o zachowaniu w lesie,
                        słuchają wypowiedzi 6-latków.

Karta pracy, cz. 4, nr 76
Dzieci:
                        rysują po śladzie nie odrywając kredki od kartki.


  • Pytamy dzieci, jak rozumieją powiedzenie Lasy to zielone płuca Ziemi. Przekazuje dzieciom ciekawostki na temat lasów.
Lasy produkują tlen potrzebny do oddychania, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczając powietrze. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy. Ludzie chronią lasy, tworząc parki narodowe i rezerwaty przyrody. Parki narodowe to duże obszary leśne zachowane w stanie naturalnym, objęte ochroną prawną, które posiadają szczególną wartość przy­rodniczą, naukową, krajobrazową i kulturową. Ludzie dbają też o to, aby drzew było jak najwięcej. Wymyślili np. Dzień Drzew. W ramach tego święta organizują akcję sadzenia drzew.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz