TEMAT: POTĘGA WODY
I.
Wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej Chora
rzeka.
Śniła
się kotkowi rzeka,
wielka
rzeka pełna mleka…
Tutaj
płynie biała rzeka.
Jak
tu pusto!
Drzewo
uschło…
Cicho
tak –
ani
ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,
ani
gad, ani płaz, ani ślimak,
ani
żadna wodna roślina,
ani
leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt
nie żyje tutaj,
bo
rzeka jest zatruta.
Straszy
napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.
Mętny
opar nad wodą się bieli.
Chora
rzeka nie narzeka, tylko czeka…
•
Rozmowa na temat wiersza.
-
Co się śniło kotkowi?
-
Jakiego koloru była rzeka?
-
Dlaczego rzeka była biała?
-
Co działo się z przyrodą przy białej rzece?
-
Dlaczego w takiej rzece nie wolno się
kąpać?
-
Na co może czekać rzeka?
-
wyraz „WODA”: dziecko dzieli na sylaby, głoski( wyróżnia pierwszą i ostatnią głoskę)
Zadajemy
dziecku pytanie: W jaki sposób możemy chronić wodę?
Przykłady
sposobów oszczędzania wody:
–
gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie,
–
branie prysznicu zamiast kąpieli w wannie,
–
dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
–
wprowadzenie liczników do mierzenia zużycia wody i płacenie za zużytą wodę,
–
budowanie oczyszczalni ścieków.
II. Karta pracy str. 70
Dzieci:
−
mówią, co się dzieje na obrazku,
−
słuchają nazw podzielonych na małe cząstki (głoski) i mówią całe słowa,
−
odczytują z rodzicem tekst wyrazowo-obrazkowy,
−
rysują szlaczek po śladzie.
III.
Oceany i kontynenty na Ziemi.
Jeśli
w domu dzieci mają globus przypominamy im, gdzie znajdują się oceany i
kontynenty. Dziecko przelicza kontynenty, wymienia przynajmniej trzy. Zastanawia
się, czego jest więcej: lądu czy wody.
Zamiast
globusa można pokazać dziecku mapę świata.
Po
zakończeniu obserwacji kolorują na czarno-białej konturowej mapie Ziemi
kontynenty i oceany: kontynenty – na żółto, brązowo i zielono
(Antarktydę pozostawiają białą), oceany – na niebiesko.
IV. Powtarzanie popularnej rymowanki „Czysta
woda zdrowia doda
Dzieci
kilkakrotnie powtarzają słowa rymowanki: Czysta woda zdrowia doda, z podziałem
na sylaby. Rytmicznie klaszczą, tupią, wykonują podskoki.
V. Karta pracy str. 71
Dzieci:
−
mówią, co słychać na początku nazw obrazków,
−
obok każdych dwóch obrazków w szeregu rysują trzeci, którego nazwa rozpoczyna
się tak samo (tą samą głoską),
−
czytają z rodzicem wyraz herbata,
−
układają obok taki sam wyraz z liter odszukanych wśród naklejek.
UWAGA
DO PIĄTKU W GODZINACH 9.00- 11.00 MOŻNA ODBIERAĆ ĆWICZENIA ORAZ
KSIĄŻKI DZIECI. WSZYSTKIE LEŻĄ NA STOLIKU, KTÓRY JEST WYSTAWIONY OD RAZU PRZY
SCHODACH.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz