środa, 22 kwietnia 2020

DZIEŃ 19


TEMAT: POTĘGA WODY

I.                    Wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej Chora rzeka.

Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Straszy napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka…

• Rozmowa na temat wiersza.
-  Co się śniło kotkowi?
- Jakiego koloru była rzeka?
-  Dlaczego rzeka była biała?
- Co działo się z przyrodą przy białej rzece?
-  Dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać?
- Na co może czekać rzeka?
- wyraz „WODA”: dziecko dzieli na sylaby, głoski( wyróżnia pierwszą i ostatnią głoskę)

Zadajemy dziecku pytanie: W jaki sposób możemy chronić wodę?

Przykłady sposobów oszczędzania wody:
– gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie,
– branie prysznicu zamiast kąpieli w wannie,
– dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
– wprowadzenie liczników do mierzenia zużycia wody i płacenie za zużytą wodę,
– budowanie oczyszczalni ścieków.

II.   Karta pracy str. 70
Dzieci:
− mówią, co się dzieje na obrazku,
− słuchają nazw podzielonych na małe cząstki (głoski) i mówią całe słowa,
− odczytują z rodzicem tekst wyrazowo-obrazkowy,
− rysują szlaczek po śladzie.

III.              Oceany i kontynenty na Ziemi.
Jeśli w domu dzieci mają globus przypominamy im, gdzie znajdują się oceany i kontynenty. Dziecko przelicza kontynenty, wymienia przynajmniej trzy. Zastanawia się, czego jest więcej: lądu czy wody.
Zamiast globusa można pokazać dziecku mapę świata.




Po zakończeniu obserwacji kolorują na czarno-białej konturowej mapie Ziemi kontynenty i oceany: kontynenty – na żółto, brązowo i zielono (Antarktydę pozostawiają białą), oceany – na niebiesko.





IV.          Powtarzanie popularnej rymowanki „Czysta woda zdrowia doda

Dzieci kilkakrotnie powtarzają słowa rymowanki: Czysta woda zdrowia doda, z podziałem na sylaby. Rytmicznie klaszczą, tupią, wykonują podskoki.

V.   Karta pracy str. 71
Dzieci:
− mówią, co słychać na początku nazw obrazków,
− obok każdych dwóch obrazków w szeregu rysują trzeci, którego nazwa rozpoczyna się tak samo (tą samą głoską),
− czytają z rodzicem wyraz herbata,
− układają obok taki sam wyraz z liter odszukanych wśród naklejek.


UWAGA
DO PIĄTKU W GODZINACH 9.00- 11.00 MOŻNA ODBIERAĆ ĆWICZENIA ORAZ KSIĄŻKI DZIECI. WSZYSTKIE LEŻĄ NA STOLIKU, KTÓRY JEST WYSTAWIONY OD RAZU PRZY SCHODACH.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz