TEMAT: SKARB BAŁTYKU
Zajęcia
1. Wakacje nad morzem – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Bursztynek.
Książka
(s. 84–87) dla każdego dziecka.
Dzieci
otwierają książki i słuchają opowiadania czytanego przez N. Oglądają
ilustracje.
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się
cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci
radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z
tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały
bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać
wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata
obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i
spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem –
dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały,
że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego
naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której
coś szumi – przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował
się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze,
ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w
jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z
zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i
pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku.
Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim
łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał
się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w
bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie
zdążył porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku?
– tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo
ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła
się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka –
sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała
się Ada.
–
Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu,
przed milionami lat. Nad
Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy.
Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i
wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę,
że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia
na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego
komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która
zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla,
chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia
wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam
bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej
bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.
Do pracowni zajrzała mama. To, co
zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w
dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś
nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się
snem od komara sprzed milionów lat.
Rozmowa na temat
opowiadania.
Książka (s. 84–87)
Dzieci
przyglądają się ilustracjom w książce, pytamy dzieci: O czym rozmawiały dzieci w
grupie? Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?
CIEKAWOSTKA: Przykładając
muszlę do ucha, w rzeczywistości słyszymy dźwięki dobiegające z otoczenia
(podobny efekt otrzymamy, gdy przyłożymy do ucha filiżankę lub dłoń). Muszla
przyłożona do ucha działa jak rezonator – dźwięki odbijają się od ścianek i
ulegają wzmocnieniu. Efekt dźwiękowy zależy od kształtu i wielkości muszli.
pytamy
dzieci: Gdzie można znaleźć muszle? Co jeszcze można znaleźć nad morzem
podczas letniego wypoczynku?
Opowiadanie
historyjki obrazkowej.
Książka (s. 87)
Rodzic zadaje dodatkowe pytania związane
z treścią opowiadania, np. O czym tata opowiadał Olkowi? Następnie prosimy
dziecko, aby patrząc na małe obrazki w książce na stronie 87, opowiedziało
historyjkę o zatopieniu komara w żywicy i powstaniu bursztynu.
Rozmowa na temat
bursztynu. Poznawanie sposobów wykorzystania bursztynu. Przedmioty i/lub
obrazki przedstawiające różne ozdoby wykonane z bursztynu, książka, s. 87, mapa
Polski.
Poznawanie
innych skarbów morza
rafa koralowa https://www.youtube.com/watch?v=L4FOq6QfjDM
Karta pracy, cz. 5, nr
67
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz